Nyheter



Storbanker slår larm – nya bedrägeriförsök via telefon

Bedragare har hittat ett nytt sätt att kapa bank-ID på. Storbanker slår larm och varnar sina kunder. Ingen ersättning till de som drabbas, eftersom man själv släpper in tjuven.
 

Under de senaste veckorna har bedragare hittat ett nytt sätt att kapa bank-ID. Denna gång är det storbankernas kunder som siktet är inställt på. Bedragarna lyckas, genom att ringa upp kunder och säga sig representera Nordea, få personer att signera med sitt bank-ID. Efter det har bedragaren möjlighet till att logga in på personens bankkonto och skinna dem på pengar.

Eftersom kunderna själva signerar med sitt bank-id har de drabbade ingen rätt till ersättning. Enligt polisen är det vanligt att folk går på bluffen, eftersom de som ringer från ”Nordea” ger ett proffsigt och korrekt intryck och bemötande. Dessutom har personen inte någon anledning till att misstro den som ringer.

Det är inte endast Nordeas kunder som är drabbate utan även SEB har utnyttjats av telefonbedragarna. Dessutom så har även Swedbank gått ut med en varning.

Men hur kan man skydda sig från id-kapning? Här får du våra tips på hur du kan skydda din identitet:

  • Det viktigaste är att aldrig lämna ut koder, personnummer, kortnummer eller kontonummer i onödan.
  • Var försiktig med att lämna ut uppgifterna via mejl, sms eller telefon.
  • Tänk på att inte ha alltför detaljerad information om dig på sociala medier.
  • Är det så att du har tappat bort ditt ID, spärrade direkt, anmäl till polisen och meddela kreditupplysningsföretag.
  • Blir du uppringd av någon som säger sig representera sin bank, kontakta banken själv och kontrollera om det stämmer.
  • Har du möjlighet, byt till en låsbar brevlåda eller postfack.
  • Är du på semester, be din granne att ta in din post.
  • Kasta aldrig din post som innehåller dina personliga uppgifter i pappersinsamlingen.
  • Ha koll på ditt bankkonto, kolla igenom kontouttragen och transaktioner. Är det något som inte stämmer, kontakta din bank.
  • Ska du handla något, eller kanske teckna något avtal på nätet? Kontrollera webbplatser som du är inne på.
     

Misstänker du att du har drabbats av bedrägerier?
Kontakta omedelbart din bank, ditt försäkringsbolag och polisen på 114 14.