Nyheter



Elbilar – hur ser framtiden ut?

Enligt en rapport, kan redan om åtta år bilar med förbränningsmotorer försvinna. Samtidigt som EU förbereder nya förslag för att minska växthusgaser och underlätta för elbilsförare. Hur ser då framtiden ut för elbilar?​

I maj 2017 släpptes en ny uppmärksammad rapport om bensinbilens död. Stanfordforskaren, Tony Seba skriver i rapporten ”Rethinking Transportation 2010 – 2030” att framtidens bilresor kommer att se i självstyrande elbilar. Tony Seba är expert på miljövänliga transporter. Han helt enkelt dödförklarar bilen som vi känner den. Dessutom påstår han att de allra flesta inte heller kommer att äga en bil.

Han ser nämligen år 2020 som brytpunkt för elbilen. Enligt rapporten väntas oljekonsumtionen nå sin topp år 2020 (en förbrukning på 100 miljoner fat om dagen) för att sedan sjunka till 70 miljoner fat per dag år 2030. Enligt Tony Seba väntas tuffa tider för både oljebolagen men även biltillverkare som inte är snabba att ställa om sin produktion till självstyrande elbilar.

Nu är uppmärksamheten riktad mot biljättar som exempelvis Toyota, Audi, Volkswagen men även svenska Volvo. Biltillverkarna satsar mångmiljardbelopp på utvecklingen av nya elbilsmodeller. Huvudsyftet är att förbättra elbilars räckvidd men även prestanda.

Det positiva är att enligt Tony Seba kommer i början av nästa decennium elbilspriserna att rasa till en nivå som är hanterbar för en större grupp konsumenter. Enligt honom kommer en ny elbil kosta runt 30 000 dollar (i början av nästa decennium).

Enligt Seba, är det lagstiftning som stoppar självstyrande bilar i vårt samhälle och inte tekniken. Däremot när det kommer till elbilar har lagstiftningen i Sverige och EU börjat förändras. Som vi tidigare skrivit (här) har det svenska Bonus-Malus-förslaget behållits vid köp av nya bilar. Huvudsyftet med Bonus-Malus-förslaget är att öka andelen miljöanpassade fordon med lägre koldioxidutsläpp.

Dessutom förbereder EU ett förslag för att öka elbilars popularitet. Enligt Reuters förväntas bland annat 800 miljoner euro satsas på att bygga nya laddstationer runt om i medlemsländer. Dessutom ska 200 miljoner euro gå till utveckling av batterier. Reuters uppger att den 8 november förväntas EU presentera sitt förslag som nya regler för bilindustrins koldioxidutsläpp. Syftet är att utsläppen av växthusgaser ska minskas med minst 40 procent till år 2030.

Nu återstår det att se hur framtiden för bensin- och dieselbilar kommer att se ut.