Nyheter



Dina rättigheter vid försenat eller inställt flyg

Ska du flyga på din semester? Kom ihåg att du kan få ersättning om ditt flyg är överbokat, försenat eller inställt. Läs mer.
 

Även om flygresor är en mycket smidig lösning när man vill resa runt i världen, kan de lätt förvandlas till en mardröm. Tänk dig att spendera flera timmar på flygplatsen med uttråkade barn, massa bagage och ovissheten när ens plan äntligen ska lyfta och man får komma hem. Tyvärr händer det lite då och då att flyg blir försenade eller inställda. Men då är det viktigt att komma ihåg att man har rätt till ersättning vid överbokat, försenat eller inställt flyg. Om du drabbas av försenat flyg när du flyger från ett EU-land eller med ett EU-flygbolag har du rätt att få hjälp och stöd av flygbolaget. Du kan dessutom ha rätt till ekonomisk ersättning.

Är du en av dem som har drabbats? Det första du ska göra är att kontakta flygbolaget. Sedan ska du göra en reklamation och begära ersättning. Det gör du enklast genom att skriva ett brev eller e-mail till flygbolaget. Kom ihåg att reklamera så snart som möjligt! Gör det direkt, annars finns det risk att det aldrig blir gjort. Är du osäker på hur mycket kompensation du kan begära och vad du har för rättigheter gå in på Konsument Europas Flygkalkylatorn. På Konsument Europas websida finner du all viktig information du borde veta om när man handlar varor och tjänster utanför Sverige inom EU, Norge och Island. Tjänsten är kostnadsfri. 
 

När gäller reglerna?
Du omfattas av reglerna om du flyger från en flygplats inom EU, om du flyger från en flygplats utanför EU till en flygplats inom EU med ett flygbolag registrerat i EU, Island, Norge eller Schweiz.

Nedan finner du dina rättigheter vid försenat flyg:

  • Rätt till information om dina rättigheter vid försening på minst 2 timmar
  • Rätt till gratis mat och dryck vid försening på mer än 2 timmar och två gratis samtal eller skicka två meddelanden (förseningen är 2 timmar eller mer för flygningar som är kortare än 1 500 km, förseningen är 3 timmar eller mer, för längre flygningar inom EU och för andra flygningar mellan 1 500 och 3 500 km. Förseningen är 4 timmar eller mer för flygningar som är längre än 3 500 km och utanför EU)
  • Rätt till gratis övernattning på hotell vid försening till nästa dag
  • Rätt till ombokning eller återbetalning vid försening på mer än 5 timmar
  • Rätt till kompensation vid flygförsening på mer än 3 timmar
  • Rätt till skadestånd

Men ingen rätt till kompensation vid extraordinära omständigheter.

Nedan finner du dina rättigheter vid inställt flyg:

  • Rätt till återbetalning eller ombokning
  • Rätt till information om dina rättigheter
  • Rätt till gratis mat och dryck
  • Rätt till gratis övernattning på hotell vid försening till nästa dag.
  • Rätt till ersättning vid inställt flyg
  • Rätt till kompensation
  • Rätt till skadestånd

Men ingen rätt till kompensation vid extraordinära omständigheter.